• Welcome to BirdForum, the internet's largest birding community with thousands of members from all over the world. The forums are dedicated to wild birds, birding, binoculars and equipment and all that goes with it.

    Please register for an account to take part in the discussions in the forum, post your pictures in the gallery and more.
ZEISS DTI thermal imaging cameras. For more discoveries at night, and during the day.

Small enhancement on wagneri (1 Viewer)

Syn. Lullula arborea

Without having final evidence (as I haven't seen OD) I feel the honor on Lullula arborea wagneri should be given to an Ingenieur Ludwig Wagner in Porto (Rua Candido dos Reis) and not to Helmuth Otto Wagner as indicated in the key. How did I come to this conclusion? Here Floericke wrote:

1925 erhielt ich durch ein eifriges Mitglied der "Süddeutschen Vogelwarte" Herrn Inginieur Wagner in Oporto, schöne Sendungen portugiesischer Vogelbälge, deren Untersuchung für mich Veranlassung zu teilweise ganz neuen tiergeographischen Wahrnehmungen wurde.

I know nothing more about this gentleman as I did not dig deep into this issue.
 
The OD is supposedly to be found in Mitteilungen über die Vogelwelt (Blätter für Vogelkunde und Vogelschutz) 1926 ... however not seen, nor found, by me.

Good luck finding it!

Björn
 
The OD is supposedly to be found in Mitteilungen über die Vogelwelt (Blätter für Vogelkunde und Vogelschutz) 1926 ... however not seen, nor found, by me.

Good luck finding it!

Björn


Which was published by the "Süddeutschen Vogelwarte". Here he is mentioned in Mitteilungen über die Vogelwelt. Maybe the same...

Ludwig Wagner, 8032 Lochham, Kirchweg 16

...mentioned in Deutscher Geflügelhof: Organ des Bundes Deutscher Rassegeflügelzüchter Vol 58 1962. But this part is speculation with no clear link.
 
Here he is mentioned in Mitteilungen über die Vogelwelt. Maybe the same...
Therein you have the description of Parus coeruleus wagneri Floericke 1921.
IX. a. Parus coeruleus wagneri
Floer, 1921.
Auch die portugiesischen Blaumeisen zeichnen sich durch Kleinwüchsigkeit aus. Der Typus, ein altes Männchen vom März 1921 aus Oporto (Nr. I, 2496 unserer Sammlung) hat nur 60,5 mm Flügellänge, während Hartert sie mit 66–70 mm angibt und ich selbst bei meinem kleinsten mitteleuropäischen Männchen 64 mm messe. Auf die offenbar gleichfalls vorhandenen, allerdings nur feinen Färbungsunterschiede möchte ich erst eingehen, wenn mir eine größere Serie von Brutvögeln vorliegt. Die Unterseite erscheint getrübt, die blaue Kopfplatte zwar sehr lebhaft, aber keineswegs besonders dunkel, wie überhaupt jeder Anklang an P. c. ultramarinus fehlt. Mit der von Hartert unter Nr. 551 seines Werkes vermuteten neuen Subspecies aus Spanien hat der portugiesische Vogel offenbar gleichfalls nichts zu tun. Ich benenne ihn zu Ehren des Sammlers, Herrn Ludwig Wagner in Oporto.
 

Attachments

  • Parus-coeruleus-wagneri-Floericke-1921.png
    Parus-coeruleus-wagneri-Floericke-1921.png
    54.2 KB · Views: 24
Well done guys! :t:

As I understand it (still without having seen the OD, p.37), simply following your clues, I would say ...

• the invalid (Wood) Lark "Lullula arborea wagneri" FLOERICKE 1926 [from Northern Portugal]

...most likely commemorates the German engineer and ornithologist Ludwig Wagner (1900-1976), explorer of the Portuguese Bird Fauna ... who apparently opened up a Radio repair shop in Porto (Oporto), Northern Portugal, during the 1930's, where he also helped his customers with binoculars! If he settled down there, and lived there, is unknown (to me), but he sure could have, as he died in the same City, in 1976.
Nos anos 30 do séc. XX, o Eng.º Ludwig Wagner (Alemanha, 1900-Porto, 1976), estebelesceu-se no Porto, com com uma oficina de reparação de rádios e assistência técnica a diversas marcas de equipamentos ópticos nomeadamente a Zeiss Ikon. ...

[From the introductory text in Aves de Portugal Continental, 2015, here]
If he collected "his" Wood Lark (as he did with "his" Blue Tit) is also unknown to me. But I guess he did ... like all those other "portugiesischer Vogelbälge" he sent to Floericke.

For what it´s worth!

Björn
--
 
Last edited:
Today's updated HBW Alive Key:
wagneri
[...]
● Ludwig Wagner (1900-1976) German engineer resident in Portugal, collector (Martin Schneider in litt.) (syn. Cyanistes caeruleus ogliastrae, syn. Lullula arborea).
[...]
 
IN OD of Lullula arborea wagneri publication has the title Bemerkungen über portugiesische Vögel is written in the introduction:

Unser eifriges Mitglied, Herr Ingenieur Wagner in Oporto, hatte die große Liebenswürdigkeit, mir einige kleine aber sehr interessante und mit seinem Verständnis ausgewählte Sendungen nordportugiesischer Vogelbälge zu machen, deren nähere Untersuchung mir zu den nachfolgenden Bemerkungen Veranlassung gibt. Ich möchte nicht verfehlen, Herrn Wagner, der alle Stücke in der näheren und weiteren Umgebung von Oporto bis zur spanischen Grenze hin selbst sammelte, auch an dieser Stelle im Namen der Wissenschaft meinen herzlichsten Dank auszusprechen.

and on p. 37 is written:

Den Beschreibungen nach sind beide Rassen aber keineswegs mit der nordportugiesischen identisch, die ich vielmehr für eine besondere Konspezies halte und zu Ehren des eifrigen Sammlers Lullula arborea wagneri Floer. 1926 benennen möchte.

So no doubt it is for Ludwig Wagner.
 
Warning! This thread is more than 6 years ago old.
It's likely that no further discussion is required, in which case we recommend starting a new thread. If however you feel your response is required you can still do so.

Users who are viewing this thread

Back
Top