Dit is een vraag die moeilijk te beantwoorden is. Het gaat niet alleen om echte omstandigheden, maar ook om psychologie. Over het algemeen gebruik ik graag x10 power om een groter geheel te zien, maar in echte omstandigheden heeft x10 geen groot voordeel ten opzichte van x8 voor het herkennen van details (voor mij). Dus ik denk dat mijn voorkeur voor x10 power vooral psychologisch is.
Ik kies meestal voor mijn NL 10x32 boven 8x42 vanwege het kleine formaat en de x10 power. Het is ook nieuw. Voor mij heeft de NL 8x42 minder schittering en een makkelijke eye box vergeleken met de 10x32. Misschien was ik er al lang aan gewend. NL 10x32 biedt gemakkelijke handling.
Ik denk dat het in de meeste gevallen zinvol is om een 8x32 en 10x42 te hebben, gezien de grootte van de uittredepupil. Volgens mijn ervaring is 4 mm een goede maat. Voor mij geeft het niet zo'n groot voordeel om van 4 mm naar 5 mm te gaan. Echter, met het grote gezichtsveld en de voorste hoofdsteun om NL te stabiliseren, kan 10x42 de enige verrekijker zijn voor iemand. Hij kan ook worden gekoppeld aan Curio 7x21 voor meer veelzijdigheid.
De reden dat ik NL 8x42 en NL 10x32 heb, zijn puur de omstandigheden. Ik wilde een NL 10x42 kopen, maar besloot in de winkel om voor NL 8x42 te gaan na een vergelijking met beide. Die keer dacht ik dat ik maar één verrekijker zou hebben. Omdat het mijn eerste verrekijker van Alfa is en er een geschiedenis aan verbonden is, wilde ik hem niet verkopen en kocht ik NL 10x32 vanwege het mag-verschil en de eenvoudige bediening.
Ik denk ook dat het verstandiger is om een NL 8x32/42 en een NL 12x42 te kopen. Maar voorlopig ben ik niet overtuigd om een NL 12x42 te kopen vanwege het beperkte budget en het hebben van een Canon 12x36 IS vermindert de noodzaak van een NL12x42 tot op zekere hoogte.